Deze Bechstein 2,20 meter� vleugel (1881-1882) heb ik voor een klant onderhanden mogen nemen voor groot onderhoud .�
Op de volgende onderdelen heb ik�me ingezet om het geheel in klank en speelaard te verbeteren ;�
Zangbodem&Rim ;�
Vaak gebeurt het met de jaren , is dat een zangbodem wat inzakt en niet voldoende contact meer heeft met de besnaring .
En uit eindelijk minder goede klank kan maken . Waardoor je klank verschil kan waarnemen in het instrument .
Door een eerdere reparatie te vernieuwen�en nieuw ontstane scheuren in de zangbodem in en op te vullen met zangbodem hout��.�
Is de bolling grotendeels weer terug gebracht en heb ik een mooie klank kunnen maken� .
De Rim van de vleugel�(de zijdes) was op een aantal plekken open gescheurd en of gebroken�� .�
Deze heb ik zoveel als mogelijk weer in originele staat terug kunnen brengen zodat vleugel weer kan klinken� .���
Besnaring ;�
Voor het midden vak en diskant vak heb ik de besnaring vervangen en herberekend .�
De Bas was in overstemming met de eigenaar in groten lijnen voldoende met een kleine aanpassing .�
Het lakwerk ;�
De buitenkant was hoog nodig toe om opnieuw te laten spuiten .
Na voorbereiding van de gestripte vleugel heb ik het instrument laten spuiten in een locale spuiterij��.
Dit is wel het mooiste omdat dan de lak goed vloeit en een beste resultaat geeft .�
�
Het mechaniek ;�
In overstemming is ervoor gekozen om het mechaniek zover mogelijk te behouden aandacht te geven waar nodig .�
De hamerkoppen heb ik kunnen�geschuren , pas gemaakt op de snaren .�
Alle asjes goed lopend gemaakt " verkeren " word dat ook genoemd .�
Toch was het nodig om een aantal onderdelen opnieuw te maken en te vervangen .�
Het ivoren toetsbeleg gebleekt en waterproof gescheurd� .
Het mechaniek had wat een zware en onregelmatige�aanslag , hier voor is het mechaniek opnieuw uitgewogen en meer en minder lood voorzien .�