Bechstein Vleugel revisieDeze Bechstein 2,20 meter vleugel (1881-1882) heb ik voor een klant onderhanden mogen nemen voor groot onderhoud . Op de volgende onderdelen heb ik me ingezet om het geheel in klank en speelaard te verbeteren ; Zangbodem&Rim ; Vaak gebeurt het met de jaren , is dat een zangbodem wat inzakt en niet voldoende contact meer heeft met de besnaring . En uit eindelijk minder goede klank kan maken . Waardoor je klank verschil kan waarnemen in het instrument . Door een eerdere reparatie te vernieuwen en nieuw ontstane scheuren in de zangbodem in en op te vullen met zangbodem hout . Is de bolling grotendeels weer terug gebracht en heb ik een mooie klank kunnen maken . De Rim van de vleugel (de zijdes) was op een aantal plekken open gescheurd en of gebroken . Deze heb ik zoveel als mogelijk weer in originele staat terug kunnen brengen zodat vleugel weer kan klinken . Besnaring ; Voor het midden vak en diskant vak heb ik de besnaring vervangen en herberekend . De Bas was in overstemming met de eigenaar in groten lijnen voldoende met een kleine aanpassing . Het lakwerk ; De buitenkant was hoog nodig toe om opnieuw te laten spuiten . Na voorbereiding van de gestripte vleugel heb ik het instrument laten spuiten in een locale spuiterij . Dit is wel het mooiste omdat dan de lak goed vloeit en een beste resultaat geeft . Het mechaniek ; In overstemming is ervoor gekozen om het mechaniek zover mogelijk te behouden aandacht te geven waar nodig . De hamerkoppen heb ik kunnen geschuren , pas gemaakt op de snaren . Alle asjes goed lopend gemaakt " verkeren " word dat ook genoemd . Toch was het nodig om een aantal onderdelen opnieuw te maken en te vervangen . Het ivoren toetsbeleg gebleekt en waterproof gescheurd . Het mechaniek had wat een zware en onregelmatige aanslag , hier voor is het mechaniek opnieuw uitgewogen en meer en minder lood voorzien . reageren | beoordelen | tell a friend | printen |